Węglowodany proste i złożone

Węglowodany - proste i złożone, występowanie

Węglowodany są podstawowym źródłem energii dla ludzkiego organizmu. Są one łatwo przyswajalne i spalają się całkowicie na wodę oraz dwutlenek węgla. Węglowodany są niezbędne do prawidłowego spalania tłuszczów.

Podstawowe funkcje

Pełnią wiele funkcji fizjologicznych. Możemy tu wyróżnić regulację metabolizmu, a tym samym poziom sytości i głodu oraz pozytywną ochronę bakteryjną.

Do prawidłowego przebiegu przemian biochemicznych w ustroju, m.in. przemian aminokwasów oraz kwasów tłuszczowych są potrzebne właśnie węglowodany.

Węglowodany – rodzaje i źródła

Źródłem węglowodanów są przede wszystkim zboża oraz warzywa bulwiaste oraz korzeniowe. Najwięcej posiadają ich ziarna: zboża, ryż, kukurydza, nasiona roślin strączkowych: groch, fasola, bób, soczewica, soja oraz rośliny okopowe: ziemniaki, buraki cukrowe.

Węglowodany różnią się między sobą pod względem budowy chemicznej, co przedkłada się na różnicę ich właściwości. Jedne mają słodki smak i łatwo się rozpuszczają, z kolei inne nie są słodkie i nie rozpuszczają się.

Wyróżniamy węglowodany proste, które nazywamy jedno cukrowymi lub monocukrami, oraz węglowodany złożone.

Proste wchłaniają się bardzo szybko i gwałtownie podnoszą poziom cukru we krwi. Z kolei te złożone wchłaniają się powoli i charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym.

Węglowodany w pożywieniu

Wskazane jest spożywanie węglowodanów, które są zdrowe dla układu trawiennego, jednakże ich nadmierne spożywanie jest już dla organizmu bardzo niekorzystne.

Mowa tu o cukrzycy oraz otyłości, do których przyczyniają się węglowodany w formie oczyszczonej, dlatego nie należy nadużywać:

  • białego pieczywa
  • ciast
  • makaronów
  • białego ryżu
  • ziemniaków
  • słodyczy

Nie należy również ograniczać węglowodanów do minimum, bowiem dochodzi wtedy do nieprawidłowego spalania kwasów tłuszczowych, w wyniku czego i powstają ciała ketonowe zakwaszające ustrój.

Zalecana dawka dzienna węglowodanów dla ludzi zdrowych to 50-70% całkowitej energii dziennej racji pokarmowej.

Podział węglowodanów według żywieniowego punktu widzenia

Dzielimy je na przyswajalne oraz nieprzyswajalne. Węglowodany przyswajalne dają człowiekowi energię do życia.

Jednak, problem jest w tym, że nasz organizm posiada ograniczone możliwości magazynowania węglowodanów przyswajalnych, dlatego muszą one być dostarczane z pożywieniem w miarę równomiernie w ciągu dnia.

Węglowodany nieprzyswajalne, takie jak błonnik to włókna pokarmowe. Błonnik składa się z celulozy, pektyn i innych. Jego działanie jest różnorodne.

Do wyzwolenia jego funkcji niezbędna jest woda. Błonnik nierozpuszczalny w wodzie korzystnie wpływa na pracę przewodu pokarmowego.

Przede wszystkim buforuje i wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, powoduje większą objętość treści pokarmowej w jelicie cienkim oraz wpływa wydzielanie soków trawiennych.

Wskazówki żywieniowe

Opierając się na fizjologii żywienia, najbardziej wskazane jest spożywanie węglowodanów złożonych i nieoczyszczonych dlatego warto spożywać dużo skrobi. Najwięcej skrobi znajduje się w ziemniakach, brązowym ryżu, roślinach strączkowych i mące razowej.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *